Menage a trois - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Justin - WaarBenJij.nu Menage a trois - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Justin - WaarBenJij.nu

Menage a trois

Door: Justin van Veen

Blijf op de hoogte en volg Justin

30 Mei 2014 | Mexico, Mérida

Ménage à trois (letterlijk: huishouden van drie) is een Franse term die in het Engels oorspronkelijk werd gebruikt ter aanduiding van een overeenkomst waarbij drie mensen seksuele relaties met elkaar hebben en tot hetzelfde huishouden behoren. Tegenwoordig wordt het begrip breder gebruikt, en kan het ook gebruikt worden voor een overeenkomst waarbij drie mensen samenwonen, niet per se met seksuele relaties.

In ons geval was het in elk geval dat laatste. Platonisch. Geen seks, maar absoluut een hechte relatie van drie personen. Al was het maar enkele weken, het was intens. In mijn vorige verhaal schreef ik hoe Garry en ik naar Flores, Guatemala waren gereisd om achter twee Franse meisjes aan te reizen. Nadat we van Garry afscheid namen in Flores, waren we een trio: Loise (21), Valentine (24) en ik. Valentine was onderdeel van onze familie in Merida. Loise studeert in Guardalajara (Mexico) en zocht Valentine op in San Cristobal om samen te gaan reizen. Hartsvriendinnen, dat was al snel duidelijk. Ondanks dat ze elkaar pas enkele jaren kennen voelen ze elkaar perfect aan en vullen ze elkaar ook echt aan. Het typisch geval van 1 + 1 = 3. Niet dat ze op zichzelf niet leuk zijn, maar samen zijn ze fantastisch!

Wat tijdens mijn reis vaak een onderwerp van gesprek is als mensen horen dat ik uit Nederland kom, is wiet. Je ontkomt er niet aan. Best grappig om te merken dat wij Nederlanders gemiddeld veel minder van het groene goud roken dan elk ander volk wat ik ontmoet heb. In Mexico en Guatemala is het overal te krijgen, voor weinig. In Nederland rook ik niet vaak en de meeste van mijn vrienden nooit. Ik denk dat Nederlanders in het algemeen meer van drank houden. Ok, tijdens mijn studententijd werd er gerookt op Huize Ruisenstein, maar daarna houdt het toch echt op. Voor Fransen in dat in elk geval heel anders. Die roken het liefst al bij het ontbijt. Zo ook Loise en Valentine. En ik kan moeilijk ontkennen dat het gezellig is. Ja, je wordt er moe en lui van, maar wat hebben we gelachen! Wat wel belangrijk is met roken, is dat je ongeveer gelijk blijft qua hoeveelheid, zodat je op hetzelfde niveau high bent. Lukte meestal wel.
De twee meiden zijn nog zo heerlijk onbezonnen. Wat was het fijn om daarin mee te gaan. Niet teveel nadenken en leven van dag tot dag. Nou ja, dat doe ik eigenlijk al mijn hele reis, ook zonder hen (en misschien sowieso altijd al?). Waarschijnlijk heb ik daarom ook niet vaak nee gezegd toen de joint werd doorgespeeld. Het blijft een sociaal gebeuren.
Goed, genoeg over wiet, maar laat duidelijk zijn dat ik 4 weken van m’n reis meer rookte dan dronk en redelijk lui ben geweest. Loise en Valentine, twee fantastische en verschillende personen. Loise is dus de jongste van de twee, maar misschien wel iets volwassener dan Valentine. Valentine is klaar met haar studie, maar heeft geen idee wat ze wil. Ja ok, ze wil een nieuwe Franse Revolutie beginnen, maar met welke reden is me nog steeds onduidelijk. Verandering aanbrengen om de verandering op zich. Waarom niet?! Nadat Loise na twee weken terugvliegt naar Guardalajara om haar studie te vervolgen, reis ik bijna twee weken door met Valentine. En wat ik eerder al aangaf, ook alleen was zij fantastisch, maar ik heb Loise in die tijd echt gemist. Ik heb haar niet alleen meegemaakt, dus kan daarover niks zeggen, maar Valentine heb ik anders ervaren met Loise dan zonder haar. Samen waren ze altijd vrolijk, altijd aanwezig. Aan het dansen, Aan het lachen. Zonder Loise had Valentine het moeilijk soms, denk ik. Ik ook.

Ik weet nog steeds niet of ik Valentine nu echt heb leren kennen. Ik denk dat onze karakters soms botsten, maar ik waardeer haar hierdoor niet minder. Ze kon af en toe van het een op het andere moment haar mening 180 graden draaien. Al was het maar om een discussie op gang te houden. Nu weten mensen die mij een beetje kennen dat ik niet zo van de discussies ben. Ik zoek liever een middenweg, een compromis: vrede bewaren. Dat was dus lastig, maar maakte het ook interessant. Het heeft me wel wat aan het denken gezet, want op een bepaalde manier kan ik het wel degelijk waarderen. Wat echt fantastisch is aan Valentine is de manier waarop zij (al dan niet high) verhalen vertelt. Ze doet dit op zo’n intens mooie en levendige manier dat iedereen met honderd procent aandacht naar luistert. Verhalen over de dingen die ik met haar had meegemaakt zijn nog mooier dan de werkelijkheid. Zo fijn. Ik hoop dat ze deze gave voor altijd zal houden. Het geeft haar een ongekende charme en ik denk dat menig man die haar ontmoette binnen enkele minuten voor haar viel.

Valentine en ik gaven elkaar de ruimte in de tijd dat we samen reisden. We ontmoetten geweldige mensen. Ben, Damien en Alexander in het bijzonder. Ben (New Jersey Europa), is al 5 jaar aan het reizen en de laatste 2,5 jaar doet hij dit in een Volkswagen busje samen met Alaska (z’n hondje uit Peru). Zijn doel is van Zuid Amerika naar Alaska te reizen en hier zal hij nog wel ruim twee jaar over doen. Zijn bus staat op ‘couchsurfing’. Als je dus in de buurt bent kun je gratis bij hem in z’n bus overnachten. De laatste maand reisde hij met Alex (Duitsland) en Damien (Australie) en Valentine en ik sloten aan voor een dag of 5. We sliepen niet in z’n bus, maar op het strand van Puerto Escondido, Mexico. Hier was het overdag 45 graden en ik kan me niet herinneren dat we deze week ook maar iets actiefs hebben gedaan. We hingen in hangmatten, dronken en rookten en wachtten tot de zonsondergang die we elke dag hebben gezien in die week. Heerlijk, maar na een week was het echt genoeg. Tijd voor actie en dat ging gelukkig komen.

Voor het laatste weekend van Valentine’s trip vliegen we naar Guardalajara om ons te herenigen met Loise. Zij woont daar in een huis met wat andere studenten, veelal Fransen. We hebben een fantastisch laatste weekend samen met veel feest en zowaar ook cultuur van deze prachtige stad. Ik denk de mooiste stad van Mexico die ik heb gezien. En wat een heerlijke vibe hangt er! Ik kan me voorstellen dat Loise hier een fantastische tijd heeft en ben jaloers. Wat in hemelsnaam deed ik in het sombere Portsmouth tijdens mijn studie? Mijn Engels perfectioneren? Fuck, ik had Spaans kunnen spreken en van de zon kunnen genieten in een land dat vele malen goedkoper is dan Engeland. Stom! Zeg het voort aub.

De laatste avond gaan we van huisfeest naar huisfeest en hebben we het fantastisch met ons huishouden van drie. Dronken verklaren we elkaar de liefde en spreken af voor volgend jaar augustus. Dan gaan ze mee naar Lowlands. Om verhalen te vertellen en jullie, mijn vrienden, omver te blazen met ongekend enthousiasme en onbezonnenheid. Ik heb er nu al zin in!

  • 30 Mei 2014 - 21:46

    Ben En Mia:

    Jij en lui.... Roken en drinken...
    Volgens ons ben je alleen maar aan het genieten,met mooie meiden???
    Gelukkig zien we je snel en kom je voordat je naar Curaçao gaat nog naar Ned .
    Voor de bruiloft van Ilse ....
    Super leuk,en fijn om je dan weer te zien !!!
    Liefs mia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Justin

Actief sinds 04 April 2014
Verslag gelezen: 830
Totaal aantal bezoekers 6039

Voorgaande reizen:

05 Oktober 2014 - 30 Oktober 2014

MYANMAR

02 April 2014 - 02 Juni 2014

Mexico, Guatemala, Belize, Mexico, Guatemala

28 Maart 2014 - 02 April 2014

Californie

Landen bezocht: